Wykonujesz trening aerobowy po treningu siłowym? Przestań marnować czas!

Rozgrzewka, trening siłowy, a na koniec trening aerobowy (inaczej cardio) przy pomocy bieżni bądź rowerka to bardzo popularny schemat, za którym podąża wielu bywalców siłowni. W świetle badań naukowych nie jest to niestety dobre rozwiązanie.

Wpływ cardio na proporcję włókien mięśniowych


W ciele człowieka wyróżniamy włókna wolnokurczliwe (tlenowe, wykorzystywane przy pracy wytrzymałościowej) oraz szybkokurczliwe (beztlenowe i tlenowo-beztlenowe wykorzystywane przy pracy siłowo-szybkościowej). Jak dowodzą naukowcy regularnie wykonując wysiłek wytrzymałościowy zmieniamy proporcję włókien w naszym ciele, zyskując przewagę włókien wolnokurczliwych i analogicznie wykonując regularnie trening siłowy zyskujemy przewagę włókien szybkokurczliwych, które posiadają nawet 10 krotnie większą moc. Poza tym aeroby wykonywane bezpośrednio po treningu siłowym przyczyniają się do zwiększenia mikrourazów mięśni i rozpadu białek.

Aeroby hamują procesy anaboliczne


Trening wytrzymałościowy aktywuje proces AMPK PGC-1, który hamuje popularną wśród osób interesujących się treningiem siłowym ścieżkę mTOR, regulującą wzrost komórki i syntezę białka. A więc wchodząc na bieżnię po treningu siłowym przerywamy procesy anaboliczne, jakże ważne przy budowaniu masy mięśniowej. Również przed treningiem siłowym aeroby nie będą dobrym rozwiązaniem, gdyż zmniejszają ekspresję IGF-1 – jednego z najważniejszych hormonów anabolicznych oraz uszczuplają zapasy glikogenu, paliwa wykorzystywanego w trakcie treningu siłowego.

Czy powinniśmy zrezygnować z treningu aerobowego?


Polecam oddzielić trening cardio od treningu siłowego, a dla osób mających problemy z nabieraniem niechcianych kilogramów w trakcie budowania masy mięśniowej najlepiej zrezygnować zupełnie z treningu aerobowego i włączyć w dni wolne od treningu krótką sesję treningu interwałowego o wysokiej intensywności, którego przewagę nad typowym treningiem aerobowym pokazywałem w artykule „Trening cardio i jego skuteczność w procesie spalania tkanki tłuszczowej”. Natomiast jeżeli na przykład bardzo lubisz biegać, nie rezygnuj z tego typu aktywności, ponieważ sport ma sprawiać Ci przyjemność, a na siłownię staraj się uczęszczać w ramach uzupełnienia treningu i wszechstronnego rozwoju własnego ciała.
Adrian Piera
Trener Personalny Energy Fitness Club

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty Małgorzata Mączyńska - osiągnięcia, bikini fitness, trening Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis