Moc niepozornego buraka

Czy wszystkie superfoods są drogie i trudno dostępne? Czy coś, co z samej nazwy jest superfoodem, nie może być na wyciągnięcie ręki?

Sałatka z buraków

Sałatka z buraków (123RF)

Gdy rozejrzymy się dookoła, może się okazać, że niektóre z tych produktów znajdziemy w domach przeciętnych Polaków – swoich własnych! Do jednych z wielu niedocenianych produktów należy nasz rodzimy burak.

Okazuje się bowiem, że jest on skarbnicą składników mineralnych. Zazwyczaj ceni się go za bogate źródło Żelaza, jednak w dwóch małych burakach znajdziemy jedynie ok 2mg wspomnianego minerału, za to aż 760mg Potasu, 180mg Sodu, 55mg Magnezu czy też 40mg Wapnia. Zawierają również sporo błonnika, wspomagającego pracę jelit (ok 7g/2 małe buraki). Włączenie tego czerwonego warzywa do diety zaleca się szczególnie sportowcom oraz kobietom spodziewającym się dziecka.

Zdrowe zmiany zacznij w kuchni

Dla sportowców buraki są odpowiednikiem legalnego środka dopingowego. Powodują one zastrzyk energii. Ponadto za pośrednictwem zawartych w nich azotanów, spowalniają uwalnianie tlenu, co powoduje wolniejsze męczenie – nasze treningi mogą być dłuższe i cięższe. Pomagają również w walce z niechcianymi zakwasami.

Kobiety w ciąży powinny docenić go za między innymi za zawarty w nim kwas foliowy (inaczej witaminę B9). Pełni on bowiem kluczową rolę w procesie rozwoju układu nerwowego u dziecka. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym oraz oczyszczającym, buraki świetnie nadają się do detoksykacji organizmu. Stąd też duża popularność oczyszczających soków warzywnych z ich udziałem.

Przekąski i desery dla sportowców

Jakie inne korzyści płyną z włączenia buraków do naszej diety?

Między innymi obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawa wyników morfologii, zmniejszenie ryzyka miażdżycy oraz chorób wieńcowo-naczyniowych.

W jakiej postaci powinniśmy je spożywać?

Najwięcej wartości zachowują surowe buraki. Najkorzystniejszy będzie, więc, wyciśnięty z nich świeżo sok. Gdy nie jesteśmy w stanie sprostać smakowo wypiciu takiej mikstury – warto dodać do niej, np. sok wyciśnięty z jabłek, marchwi oraz imbiru. Wzbogacimy tym samym nie tylko smak, ale również wartość odżywczą naszego napoju.

Rola warzyw w zdrowej diecie

Jednak nie zawsze mamy chęci i możliwości do wyciśnięcia soku z buraka. Gdy z różnych przyczyn sięgnięcie po surowe warzywo nie wchodzi w grę, zawsze możemy ugotować pyszną i prostą zupę krem, którą urozmaicimy nasz obiad.

Oto przepis:

Składniki:

  • 1litr bulionu warzywnego,
  • około 5–6 sztuk buraków ugotowanych lub upieczonych,
  • ½ puszki mleka kokosowego,
  • Przyprawy: pieprz, sól (najlepiej himalajska), czosnek, opcjonalnie odrobina chilli.

Zdrowe i lekkie przepisy


Przygotowanie:
Wszystkie składniki należy połączyć i dokładnie zmiksować do uzyskania jednolitej kremowej konsystencji. Jeżeli nasz krem jest za mało kremowy, możemy zmiksować go z ugotowanym ziemniakiem – to powinno pomóc!

Na zdrowie!

Angelika Chylak
Trener Personalny i Instruktor Fitness Energy Fitness Club

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych

Popularne w tym tygodniu:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Mity żywieniowe, w które wierzą nawet dietetycy Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach