Moc niepozornego buraka

Czy wszystkie superfoods są drogie i trudno dostępne? Czy coś, co z samej nazwy jest superfoodem, nie może być na wyciągnięcie ręki?

Sałatka z buraków

Sałatka z buraków (123RF)

Gdy rozejrzymy się dookoła, może się okazać, że niektóre z tych produktów znajdziemy w domach przeciętnych Polaków – swoich własnych! Do jednych z wielu niedocenianych produktów należy nasz rodzimy burak.

Okazuje się bowiem, że jest on skarbnicą składników mineralnych. Zazwyczaj ceni się go za bogate źródło Żelaza, jednak w dwóch małych burakach znajdziemy jedynie ok 2mg wspomnianego minerału, za to aż 760mg Potasu, 180mg Sodu, 55mg Magnezu czy też 40mg Wapnia. Zawierają również sporo błonnika, wspomagającego pracę jelit (ok 7g/2 małe buraki). Włączenie tego czerwonego warzywa do diety zaleca się szczególnie sportowcom oraz kobietom spodziewającym się dziecka.

Zdrowe zmiany zacznij w kuchni

Dla sportowców buraki są odpowiednikiem legalnego środka dopingowego. Powodują one zastrzyk energii. Ponadto za pośrednictwem zawartych w nich azotanów, spowalniają uwalnianie tlenu, co powoduje wolniejsze męczenie – nasze treningi mogą być dłuższe i cięższe. Pomagają również w walce z niechcianymi zakwasami.

Kobiety w ciąży powinny docenić go za między innymi za zawarty w nim kwas foliowy (inaczej witaminę B9). Pełni on bowiem kluczową rolę w procesie rozwoju układu nerwowego u dziecka. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym oraz oczyszczającym, buraki świetnie nadają się do detoksykacji organizmu. Stąd też duża popularność oczyszczających soków warzywnych z ich udziałem.

Przekąski i desery dla sportowców

Jakie inne korzyści płyną z włączenia buraków do naszej diety?

Między innymi obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawa wyników morfologii, zmniejszenie ryzyka miażdżycy oraz chorób wieńcowo-naczyniowych.

W jakiej postaci powinniśmy je spożywać?

Najwięcej wartości zachowują surowe buraki. Najkorzystniejszy będzie, więc, wyciśnięty z nich świeżo sok. Gdy nie jesteśmy w stanie sprostać smakowo wypiciu takiej mikstury – warto dodać do niej, np. sok wyciśnięty z jabłek, marchwi oraz imbiru. Wzbogacimy tym samym nie tylko smak, ale również wartość odżywczą naszego napoju.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Rola warzyw w zdrowej diecie

Jednak nie zawsze mamy chęci i możliwości do wyciśnięcia soku z buraka. Gdy z różnych przyczyn sięgnięcie po surowe warzywo nie wchodzi w grę, zawsze możemy ugotować pyszną i prostą zupę krem, którą urozmaicimy nasz obiad.

Oto przepis:

Składniki:

  • 1litr bulionu warzywnego,
  • około 5–6 sztuk buraków ugotowanych lub upieczonych,
  • ½ puszki mleka kokosowego,
  • Przyprawy: pieprz, sól (najlepiej himalajska), czosnek, opcjonalnie odrobina chilli.

Zdrowe i lekkie przepisy


Przygotowanie:
Wszystkie składniki należy połączyć i dokładnie zmiksować do uzyskania jednolitej kremowej konsystencji. Jeżeli nasz krem jest za mało kremowy, możemy zmiksować go z ugotowanym ziemniakiem – to powinno pomóc!

Na zdrowie!

Angelika Chylak
Trener Personalny i Instruktor Fitness Energy Fitness Club

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Pasztet idealny z zielonej soczewicy z rozmarynem i żurawiną Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Zdrowy krem czekoladowo-orzechowy

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? Co znajdziemy w wędlinach sklepowych? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Co znajdziesz w drinkach spalających tłuszcz? Wody smakowe Jak odkwasić organizm – objawy zakwaszenia, sposoby na odkwaszenie Kosmetyki, które możemy zjeść! Sok z arbuza nie tylko dla dzieci. Jakie ma właściwości?