Wykonujesz trening aerobowy po treningu siłowym? Przestań marnować czas!

Rozgrzewka, trening siłowy, a na koniec trening aerobowy (inaczej cardio) przy pomocy bieżni bądź rowerka to bardzo popularny schemat, za którym podąża wielu bywalców siłowni. W świetle badań naukowych nie jest to niestety dobre rozwiązanie.

Wpływ cardio na proporcję włókien mięśniowych


W ciele człowieka wyróżniamy włókna wolnokurczliwe (tlenowe, wykorzystywane przy pracy wytrzymałościowej) oraz szybkokurczliwe (beztlenowe i tlenowo-beztlenowe wykorzystywane przy pracy siłowo-szybkościowej). Jak dowodzą naukowcy regularnie wykonując wysiłek wytrzymałościowy zmieniamy proporcję włókien w naszym ciele, zyskując przewagę włókien wolnokurczliwych i analogicznie wykonując regularnie trening siłowy zyskujemy przewagę włókien szybkokurczliwych, które posiadają nawet 10 krotnie większą moc. Poza tym aeroby wykonywane bezpośrednio po treningu siłowym przyczyniają się do zwiększenia mikrourazów mięśni i rozpadu białek.

Aeroby hamują procesy anaboliczne


Trening wytrzymałościowy aktywuje proces AMPK PGC-1, który hamuje popularną wśród osób interesujących się treningiem siłowym ścieżkę mTOR, regulującą wzrost komórki i syntezę białka. A więc wchodząc na bieżnię po treningu siłowym przerywamy procesy anaboliczne, jakże ważne przy budowaniu masy mięśniowej. Również przed treningiem siłowym aeroby nie będą dobrym rozwiązaniem, gdyż zmniejszają ekspresję IGF-1 – jednego z najważniejszych hormonów anabolicznych oraz uszczuplają zapasy glikogenu, paliwa wykorzystywanego w trakcie treningu siłowego.

Czy powinniśmy zrezygnować z treningu aerobowego?


Polecam oddzielić trening cardio od treningu siłowego, a dla osób mających problemy z nabieraniem niechcianych kilogramów w trakcie budowania masy mięśniowej najlepiej zrezygnować zupełnie z treningu aerobowego i włączyć w dni wolne od treningu krótką sesję treningu interwałowego o wysokiej intensywności, którego przewagę nad typowym treningiem aerobowym pokazywałem w artykule „Trening cardio i jego skuteczność w procesie spalania tkanki tłuszczowej”. Natomiast jeżeli na przykład bardzo lubisz biegać, nie rezygnuj z tego typu aktywności, ponieważ sport ma sprawiać Ci przyjemność, a na siłownię staraj się uczęszczać w ramach uzupełnienia treningu i wszechstronnego rozwoju własnego ciała.
Adrian Piera
Trener Personalny Energy Fitness Club

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Tak ćwiczą sławne modelki WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE 3 pozycje jogi na bolące plecy Najpopularniejsze piosenki do słuchania podczas biegania Prosty sposób na wysmuklenie ud Co zrobić kiedy nie rosną łydki? Puma prezentuje najnowszą odsłonę Blaze of Glory Stabilizacja dynamiczna kręgosłupa - temat dobrze znany i niezrozumiany ABC bólu kręgosłupa dla trenerów personalnych

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie 5 sposobów na wzmocnienie motywacji do zmiany sylwetki Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia